Troostmachine

Stadspark: de Halfautomatische Troostmachine

De Halfautomatische Troostmachine . Een beeldengroep van  Michiel Huisman, 1997.

  • De Halfautomatische Troostmachine is een kunstwerk van Michiel Huisman. Het bestaat uit meerdere beelden in en rondom de voormalige berenkuil in het Aldenhofpark. Dat was lange tijd een gevoelige locatie in de stad. Huisman ontwierp het kunstwerk in 1997. In 2001 werd het gerealiseerd.

    Beren Max en Pol

    In 1920 kocht het Maastrichtse stadsbestuur twee jonge beren van een Duits circus. Het hoopte de investering van 1.350 gulden snel terug te verdienen door hun nageslacht te verkopen. Toen de beren in Maastricht aankwamen, bleken het echter twee mannetjes te zijn. Ze werden Max en Pol genoemd en ondergebracht in een stalen kooi in het Aldenhofpark. Tijdens de Tweede Wereldoorlog dreigden ze te worden afgemaakt. Het voer dat zij kregen, ging immers op de bon. De Maastrichtse burgers hebben de beren toen met een reddingsactie door de oorlog gesleept. Jaren later, toen Max en Pol kort na elkaar stierven, werden een nieuwe beer én dit keer ook een berin aangeschaft: Max en Polla.

    De berenkuil in 1933
    De eerste beren in 1920
  • De berenkuil was een gevoelige locatie. De Maastrichtenaren waren er in hoge mate aan gehecht, maar wel met gemengde gevoelens. Er was ook veel publieke verontwaardiging om het vermeende dierenleed. Beer Jo was een van de nakomelingen van Max en Polla. Hij was de laatste beer in de Berenkuil. In 1993 verhuisde hij naar Ouwehands Dierenpark in Rhenen, waar hij drie jaar later overleed. Na veel protesten van dierenliefhebbers, en onder druk van de landelijke Inspectie Dierenbescherming, werd besloten dat in de berenkuil nooit meer beren mochten worden gehouden.

    Beer in berenkuil 1975
    De berenkuil in 1975
  • De inwoners van Maastricht vonden wel dat de berenkuil een alternatieve functie moest krijgen: een speeltuin, zandbak, schaatsbaan, lunchroom of een monument voor de beren. Na veel wikken en wegen, werd besloten dat het een gedenkteken moest worden voor uitgestorven dieren.

    Kunstenaar Michiel Huisman maakte een aantal beelden van uitgestorven dieren en een beeld van een dode giraffe, die getroost wordt door een vrouw. Van Beer Jo maakte hij een bronzen standbeeld op een parkbankje. De beer is verdrietig en heeft mensenhanden. Dat geeft je te denken.

    Dit beeld is een beetje verderop op een heuveltje in het park te zien 

    Beer Jo in het park
    Beer Jo op een bankje
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.
3 + 9 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.