Bassin

Het Bassin is een binnenhaven in Maastricht die is uitgegraven in 1824. Lange tijd was dit een belangrijk knooppunt tussen de industrie in Luik en de Hollandse zeehavens. 

  • In 1819 bestond het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden uit twee delen: het protestantse noorden en het katholieke zuiden. Koning Willem I wilde de economie in die twee delen samensmelten. Daarom moest er een verbinding komen tussen noord en zuid. Dat werd de Zuid-Willemsvaart, het kanaal tussen Den Bosch en Maastricht.

    Het kanaal werd niet doorgetrokken tot Luik omdat men dit  toen te duur vond.  Toch was Luik in die tijd een belangrijke stad. Er was namelijk enorm veel vraag naar Luiks staal. Dit staal kon vanuit Maastricht naar de Hollandse havens worden vervoerd. En omgekeerd gingen zo grondstoffen en materialen naar de Luikse fabrieken.

    Maastricht had dus een belangrijke functie als overslagplaats. Het was dé schakel tussen de Hollandse zeehavens en de industrie van Luik. Dat vroeg om een goede (doorvoer)haven. Daarom startte in 1824 het uitgraven van het Bassin.

Weetje

De naam Bassin komt uit het Frans en betekent bak. De haven ligt ook echt in een bak.

 

  • Het Bassin moest een veilige haven worden binnen de muren van vestingstad Maastricht. Er werd gekozen voor een locatie aan de noordkant. Daar kon de Zuid-Willemsvaart via de Nieuwe Bossche Fronten naar binnen kronkelen. Het betekende echter dat er ook moest worden gesloopt. De ruïne van Nieuwe Biesen, de commanderij van de Duitse Orde, werd grotendeels geruimd. Die was tijdens het Franse beleg van 1794 getroffen door bommen en daarna als bouwval achtergelaten. Het uitgraven van het Bassin duurde twee jaar.

Weetje

Het Bassin is uitgegraven door honderden arbeiders. Veel van hen waren vrouwen. Deze Waalse en Maastrichtse ‘botteressen’ werden bewonderd om hun kracht en doorzettingsvermogen. Deze naam kregen ze door hun stevige laarzen, hun 'botten'.

De "Botteressen" Artikel uit het “journal de la provence de Limbourg”uit 1826
De botteressen..Artikel uit het “journal de la provence de Limbourg”uit 1826
  • Het Bassin werd na de ingebruikname heel populair. Overvol zelfs! Schepen moesten soms vijftien dagen wachten voor ze het Bassin in konden. Rond de haven verrezen meerdere fabrieken. Enkele daarvan staan er nu nog steeds.

    In 1844 werd het kanaal Luik-Maastricht aangelegd. Daarmee werd het Bassin een nóg belangrijker knooppunt.

CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.