31 oktober 2006 13:54
Hoogzwanen
Forum Bezoeker


Infrastructuur 19e eeuw
Het moet gezegd worden: Het nieuwe thema Infrastructuur 19e Eeuw is een triomf
voor de samenstellers van deze site. Knap om zo'n ingewikkeld thema te
ontrafelen en er toch een samenhangend verhaal van te maken. De interactie
tussen tekst en plattegrond is mooi gedaan en werkt verduidelijkend. Hier en
daar hapert het nog een beetje. De foto's kloppen soms niet met de tekst en
het bijbehorende Tijdsbeeld-scherm (ook bij andere thema's) moet nog even
door de spellingcontrole gehaald worden.

Dat over de vorm. Dan nog een paar inhoudelijke observaties:

- Schokkend om de 19e eeuwse afbraakwoede zo gedetailleerd in beeld te zien.
Zelfs objecten die niemand in de weg stonden (de Wycker Kruittoren, de
Sint-Maartenspoort, enz) sneuvelden in de collectieve sloopwaanzin. En dan in
1929, als het allemaal lang en breed voorbij lijkt, wordt nog even de Oude
Tweebergenpoort, onderdeel van de eerste middeleeuwse omwalling, omver gehaald.

- Ik vond het interessant om te lezen dat Maastricht in de 19e eeuw een tragere
bevolkingsgroei kende dan het landelijk gemiddelde. Maastricht met zijn vroege
industriŽle ontwikkeling groeide dus minder hard dan weinig geÔndustrialiseerde
steden als Groningen, Utrecht, Arnhem of Breda. Belgische en Duitse
industriegebieden (Luik, Ruhrgebied) kenden eveneens een explosieve
bevolkingstoename. Kan iemand daar meer over vertellen?

- In 1899 woont 60% van de Maastrichtse bevolking in 1- of 2-kamerwoningen,
vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde (59%). Beroerd natuurlijk voor die
60% die zo moest leven, maar het was in Maastricht blijkbaar niet veel anders
dan in andere Nederlandse steden.



© 2006 - 2018 | Zicht op Maastricht

De redactie is gerechtigd bijdragen die te ver afvoeren van het onderwerp te weigeren of te verplaatsen.