31 oktober 2006 13:54 | |
Hoogzwanen Forum Bezoeker |
Infrastructuur 19e eeuw Het moet gezegd worden: Het nieuwe thema Infrastructuur 19e Eeuw is een triomf voor de samenstellers van deze site. Knap om zo'n ingewikkeld thema te ontrafelen en er toch een samenhangend verhaal van te maken. De interactie tussen tekst en plattegrond is mooi gedaan en werkt verduidelijkend. Hier en daar hapert het nog een beetje. De foto's kloppen soms niet met de tekst en het bijbehorende Tijdsbeeld-scherm (ook bij andere thema's) moet nog even door de spellingcontrole gehaald worden. Dat over de vorm. Dan nog een paar inhoudelijke observaties: - Schokkend om de 19e eeuwse afbraakwoede zo gedetailleerd in beeld te zien. Zelfs objecten die niemand in de weg stonden (de Wycker Kruittoren, de Sint-Maartenspoort, enz) sneuvelden in de collectieve sloopwaanzin. En dan in 1929, als het allemaal lang en breed voorbij lijkt, wordt nog even de Oude Tweebergenpoort, onderdeel van de eerste middeleeuwse omwalling, omver gehaald. - Ik vond het interessant om te lezen dat Maastricht in de 19e eeuw een tragere bevolkingsgroei kende dan het landelijk gemiddelde. Maastricht met zijn vroege industriële ontwikkeling groeide dus minder hard dan weinig geïndustrialiseerde steden als Groningen, Utrecht, Arnhem of Breda. Belgische en Duitse industriegebieden (Luik, Ruhrgebied) kenden eveneens een explosieve bevolkingstoename. Kan iemand daar meer over vertellen? - In 1899 woont 60% van de Maastrichtse bevolking in 1- of 2-kamerwoningen, vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde (59%). Beroerd natuurlijk voor die 60% die zo moest leven, maar het was in Maastricht blijkbaar niet veel anders dan in andere Nederlandse steden. |